Sydvatten, tillsammans med sina 17 delägarkommuner, går nu ut med en förstärkt uppmaning om att spara vatten för att undvika vattenbrist. Uppmaningen om begränsad vattenanvändning gäller hela västra Skåne, i alla Sydvattens delägarkommuner.
Trots flera uppmaningar från kommuner, Länsstyrelsen Skåne och Sydvatten minskar inte vattenanvändningen i västra Skåne.
─ Vi tror att det är många som fortfarande inte har förstått vilket allvarligt läge vi befinner oss i. Vattenanvändningen behöver minska brett i samhället och det spelar faktiskt stor roll om enskilda personer kortar ner tiden i duschen och struntar i att vattna trädgården med slang eller spridare. Varje liter och varje droppe räknas, säger Mattias Leijon, VD på Sydvatten.
Regnet som föll i helgen var välkommet för såväl natur som för trädgårdar och lantbruk. Men då naturen nu står i full blom fyller inte regnet på grund- och ytvattnet. Dessutom går vi nu in i den tiden på året då det går åt som absolut mest vatten i samhället.
─ Vi behöver begränsa vattenanvändningen och sluta slösa. Från och med nu ska vi klara oss på det vatten som idag finns i sjöarna. Det kommer inte ske någon påfyllnad i sjöarna förrän i slutet av oktober eller början på november, fortsätter Mattias Leijon.
Begränsad vattenanvändning
Den förstärkta uppmaningen innebär följande för hushåll:
Tänk också på att
Risk för vattenbrist
I april meddelade både SGU och SMHI att det var risk för vattenbrist i hela Skåne då vattennivåerna i både yt- och grundvattentäkter är extremt låga för årstiden.
─ Vatten är vår viktigaste naturresurs och när vädercyklerna ändras och nederbörden uteblir behöver vi anpassa oss efter tillgången. Alla insatser, stora som små, bidrar till att säkerställa både en kort- och långsiktigt trygg vattentillgång.
─ Vi vill även passa på att tacka de personer, organisationer och andra som spar vatten och har gjort en omställning. Tack! Prata gärna med era medmänniskor, familj, vänner och kollegor så fler blir lika smarta som ni, avslutar Mattias Leijon.
Källa: Sydvatten
| Dela |
|
Tillbaka |
Region Örebro läns regionala tillväxtnämnd vill förbättra förutsättningarna för länets företag att lyckas minska sin energianvändning, sänka kostnaderna och reducera klimatpåverkan.
När uppvärmning av bostäder och kontor enbart styrs av utomhustemperaturen blir resultatet inte optimalt. Men om hänsyn även tas till solljus, ventilation och antal personer så ökar andelen komfortabel tid från 60-90 procent. Det visar en ny studie.
Flera kommuner och regioner i Sverige har köpt in beredskapsvatten för miljoner som ska hålla i 20 år. Det finns dock stora oklarheter kring bevisen för det, rapporterar Sveriges radio.
Rent vatten i kranen och fungerande avlopp kostar mer för hushållen. Under 2026 steg kostnaden för ett genomsnittligt hushåll med 8 procent till 1 046 kronor i månaden. Det är dock stora skillnader mellan kommunerna.
Energimyndigheten publicerar ny detaljerad statistik över energianvändningen i svenska skolor. Den detaljerade statistiken ger en fördjupad bild av hur värme, kyla, fastighetsel och verksamhetsel används i landets skolbyggnader.
Den svenska datacenterindustrin bidrar med 57,8 miljarder kronor till BNP och stöder nästan 12 000 arbetstillfällen. Det visar en ny rapport.
Nu är det klart vilka projekt som får medel inom 2026 års SVU-utlysning. Årets satsningar omfattar bland annat resurseffektivitet, uppströmsarbete, klimatomställning och digitalisering.
Uppsala Vatten uppmanar invånarna i Vänge att inte dricka det kommunala vattnet. Detta på grund av förhöjda halter av uran.
EMTF:s generalsekreterare och vd, Jaana Petherbielke, tar över som tillförordnad ordförande. Det står klart efter föreningens digitala årsmöte den 26 maj.
Slussen.biz fanns på plats när Swegon bjöd in till RE:thinking - en dag om framtidens hållbara fastigheter på det anrika danspalatset Nalen i Stockholm.