Slussen.biz krönikör, Lars Andrén, funderar kring den kraftigt minskade energianvändningen och möjligheterna att ställa om till något bättre.
Vi stänger ner och vaknar samtidigt upp. Våra livsbetingelser begränsas men synsätt vidgas. Vår vardag påverkas och värdegrunder förändras. Färdplaner ändrar riktning och livsmönster byter skepnad. Coronapandemin påverkar oss - vi är i revision.
Samhällen står i förändring. Vi stänger ner och stänger av. Vi som kan - ombeds att arbeta hemifrån. Konsumtionen av varor och tjänster minskar. Och som en följd av allt detta reduceras transportbehovet. Lokalanvändandet får nya förutsättningar att förhålla sig till.Hemmet får en viktigare funktion. Resandet får en ny innebörd. Nu är det plötsligt hemmets borg som värdesätts, vi hemestrar och svemestrar. Inget är sig längre likt.
Nu gungar det även till på energimarknaden. Priserna far upp och ner utan kontroll och framsynthet. Plötsligt har vi rekordlåga elpriser ena dagen som sedan, nästan oväntat stiger till mer normala nivåer. Det ger helt nya förutsättningar för investeringar i det långsiktiga, i det hållbara – sol och vind. I det korta perspektivet ser vi inga större förändringar i
investeringsviljan men frågan är vad som händer på lång sikt.
Fastighetsmarknaden har vilat på en stabil grund under många år. Värdeutvecklande, stabil och trygg i det långa perspektivet. Men även här ser vi att strukturförändringar vänder upp och ner på behoven. Plötsligt ska vi inte ha enskilda och egna kontorsrum. Papperslöst blir det också. Och alla ombeds jobba hemifrån. Hur ska framtidens kontor designas för att tillgodose dessa behov? Kan vi ventilera och temperera när personbelastningen kan variera
med 50 till 70 procent från en dag till en annan? Och vad händer med alla våra mysiga kvarterskrogar och lunchhak när lunchlådorna ser sin chans till återkomst?

Energianvändningen har minskat kraftigt under coronapandemin. Nu finns möjlighet att bygga upp något nytt. Bild: Pixabay.
Vi är i revision. Pandemin påverkar och förändrar. Den stänger ner men öppnar samtidigt upp. Användningen av energi i form av bränsle, el och värme minskar på ett sätt som aldrig skådats tidigare. Koldioxidutsläppen kommer sannolikt att minska med drygt 8 procent i Sverige under år 2020. En gigantisk minskning som är sex gånger större än det som skedde under finanskrisen 2008.
Nu reviderar vi dessutom i rätt riktning. Investeringar i förnybar energiomvandling ökar, sol och vind är vinnare. Är det möjligen eftertänksamheten i pandemins kölvatten som stakar ut framtiden eller är det bara det faktum att den förnybara energins låga rörliga driftskostnader plötsligt tydliggjorts för investerarna? Det är fascinerande att vind och sol fördubblat sina marknadsandelar sedan Parisavtalet slöts 2015. Nu kan vi stoltsera med att sol- och vindkraft
täcker 10,5 procent av elgenereringen i världen, vilket motsvarar samma mängd som den globala kärnkraften. I Tyskland står vind och sol för 42 procent av elproduktionen, det är verkligen intressant att se hur snabbt förändringen har skett.
Och nu är vi som sagt i revision. Var och en av oss men även vår regering och riksdag vill ha med ett ord i processen. Det har tillsatts en Omstartskommission under ledning av Stockholms Handelskammare. Kommissionen ska få Sveriges hjul att snurra igen. Bara dom inte får hjulen att snurra för snabbt. Nu kan vi starta om och göra rätt. Nu kan vi vara eftertänksamma i återstarten av vårt land. Låt oss driva hjulen med grön, förnybar och klimatneutral energi. Låt hållbarheten vägleda revisionen. Reformera med naturen och inte emot. Starta om med de nyvunna värdegrunder som växt fram.
Coronapandemin har gett oss en unik möjlighet att bygga upp ett samhälle vars fundament baseras på våra basala behov och inte den flykt i en växande konsumtion som vi levt med allt sedan 1900-talets inledning. Nu har vi en unik möjlighet att starta om och bygga rätt.
Hållbart, långsiktigt men en lång och evig bruttonationallycka!
Lars Andrén
Krönikör
| Dela |
|
Tillbaka |
Regeringen har i dag beslutat att utse Nancy Mattsson till ny generaldirektör och chef för Boverket. Hon tar över tjänsten efter Anders Sjelvgren som innehaft den sedan 2017.
Marknaden för solpaneler har exploderat. Men vad händer med dem när de är uttjänta och ska bytas ut? Sveriges Radio har undersökt saken ur olika perspektiv.
I Almunge utanför Uppsala testas Sveriges första elby där tanken är att verksamheterna ska dela egenproducerad överskotts-el mellan varandra, rapporterar Sveriges Radio.
Trollhättans stad och Uppsala kommun har beviljats stöd från Energimyndigheten för ett nytt utvecklingsprojekt som ska hjälpa kommuner att planera energifrågor i industri- och verksamhetsområden.
Plåt & Ventföretagen presenterar en ny och omfattande konjunkturrapport gällande läget i plåt- och ventilationsbranschen.
Forskningsprogrammet Resurseffektiv bebyggelse förlängs till 2031 och en ny utlysning öppnar 11 juni.
Visste du att ditt avlopp kan spara energi? Poddvärdarna Mats och Kay har snackat avloppsvärmeväxling med energiexperten Roland Jonsson.
Pilotprojektet Resilient Syd har kartlagt behovet av och tillgången till energi vid höjd beredskap i södra Sverige. En övergripande slutsats är att försörjningskedjan behöver stärkas.
Boverkets byggprognos i juni visar ett svagare påbörjande av bostadsbyggandet under 2026 jämfört med Boverkets senaste byggprognos (mars 2026). Det finns dock ljus i tunneln.
Hur ser läget gällande kompetensförsörjning inom VA ut? Svenskt Vatten summerar i en rapport läget för 2025.