Projektet, som ägs av Fastighetsägarna Sverige, är en gemensam insats med nätverken Belok och BeBo som syftar till att stimulera utvecklingen av digitala verktyg som underlättar för fastighetsägare att ha kontroll över sin energi- och effektanvändning.
CIT Energy Management och WSP Sverige har projektledarrollen och tillsammans med en referensgrupp bestående av 12 fastighetsägare kommer det under våren att tas fram en kravspecifikation till energiuppföljningssystem som speglar befintliga och även kommande utvecklingsbehov. Utifrån kravspecifikationen kommer en tekniktävling lanseras under hösten 2022 och tävlingsbidragen utvärderas under våren 2023.
Mer information om projektet kommer inom kort.
Kontakta gärna Josep Termens om du vill veta mera.
Källa: Belok
| Dela |
|
Tillbaka |
Poddvärdarna Mats Bjelkevik och Kay Rung möter Magnus Andersson, affärsutvecklare på Swegon, som berättar mer om lösningen för vilken man tog emot Stora Inneklimatpriset på Nordbygg i april.
Nationella expertrådet för klimatanpassnings klimat- och sårbarhetsanalys visar att klimatriskerna förvärras snabbare än samhällets nuvarande anpassningsförmåga.
Under en vecka i juni fylls Almedalen i Visby av representanter för politik, näringsliv och myndigheter. Slussen.biz har fått några röster från årets upplaga.
Under höstens ExpoVent-turné kommer branschorganisationen Svensk Ventilation hålla en föreläsning där man bland annat kommer att informera om möjligheterna med Servicekollen.
Enligt Byggchefernas årliga presentation av rapporten Machoindex ligger det på samma nivå som förra året. Läget har dock försämrats sedan man började med genomlysningen år 2020.
I april i år smittades en hyresgäst på Föllingebacken i Tensta av legionella, via sitt duschmunstycke. Personen insjuknade och avled till följd av smittan, rapporterar Nyhetsbyrån i Järva.
Forskare vid Mittuniversitetet undersöker just nu om vatten förorenat med evighetskemikalierna PFAS kan renas med växten andmat, rapporterar Sveriges radio.
Hösten 2026 bjuder på ett intensivt Expo-schema då ExpoStyr, ExpoVent, ExpoVärmeKyla och ExpoVA ger sig ut på vägarna igen.
Projektet Fokus Fastighet ska stärka stora offentliga fastighetsbestånds roll som en aktiv del av Norrbottens energisystem. Satsningen omfattar energieffektivisering, flexibilitet och resiliens till förnybar energi, fjärrvärme och solenergi.
Regeringen har i dag beslutat att utse Nancy Mattsson till ny generaldirektör och chef för Boverket. Hon tar över tjänsten efter Anders Sjelvgren som innehaft den sedan 2017.